Η βιώσιμη μόδα, ευθύνη της έξυπνης πόλης

152

Οι έξυπνες πόλεις σε όλο τον κόσμο αναπτύσσουν τα πάντα λαμβάνοντας υπόψη τη βιωσιμότητα. Είτε πρόκειται για κτίρια, οχήματα, δρόμους, μόδα ή για την ίδια την τεχνολογία, η βιωσιμότητα παίρνει σταδιακά κεντρική θέση. Και έτσι πρέπει να γίνει, άλλωστε. Γι ‘αυτό το λόγο δημιουργήθηκε η ιδέα της έξυπνης πόλης.

Η κλιματική αλλαγή προκαλεί ήδη ζημιά. Η ρύπανση δηλητηριάζει το περιβάλλον. Η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε και του νερού που πίνουμε επιδεινώνεται. Και είναι ευθύνη των έξυπνων πόλεων να αντιμετωπίσουν την κατάσταση και να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέλλον για όλους.

Τι γίνεται λοιπόν με τη βιομηχανία της μόδας; Ο τομέας αυτός σπάνια λαμβάνει μέρος σε μια συζήτηση για την ανάπτυξη της έξυπνης πόλης. Ωστόσο, η βιομηχανία μόδας είναι εξίσου σημαντική με τα σπίτια στα οποία διαμένουμε και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε.

Πολλοί μπορεί να μην το γνωρίζουν, αλλά η βιομηχανία αυτή αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ενόχους όσον αφορά στη ρύπανση. Ο τομέας έχει συμβάλει σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, στη χημική ρύπανση και στη ρύπανση των υδάτων. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ, πάνω από 11 δισεκατομμύρια κιλά υφασμάτων καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής κάθε χρόνο. Αυτό είναι ίσο με το 85% των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων που χρειάζονται για να γεμίσει το λιμάνι του Σίδνεϊ, όπως δείχνει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF).

Στο 60% περίπου των ρούχων υπάρχει πολυεστέρας, δηλαδή πλαστικό που απελευθερώνει δύο έως τρεις φορές περισσότερες εκπομπές από το βαμβάκι και δεν διαλύεται στη θάλασσα. Περίπου το 35% του συνόλου των μικροπλαστικών προέρχεται από το πλύσιμο συνθετικών υφασμάτων όπως ο πολυεστέρας που δεν βιοδιασπάται ποτέ. Άρα, είναι καιρός να μιλήσουμε για τη βιώσιμη μόδα. Ας δούμε τι συμβαίνει σήμερα στον κόσμο των έξυπνων πόλεων.

Βοήθεια από την πλατφόρμα δεδομένων

Η Google σε συνεργασία με τη WWF Σουηδίας δημιουργεί μια πλατφόρμα περιβαλλοντικών δεδομένων. Αυτό το πρόγραμμα θα επιτρέψει στη βιομηχανία μόδας να λαμβάνει πιο υπεύθυνες αποφάσεις. Σήμερα, η βιομηχανία μόδας αντιπροσωπεύει το 20% των λυμάτων παγκοσμίως.

Τα στατιστικά στοιχεία θα ανέλθουν στο 50% έως το 2030. Μεγάλο μέρος αυτού του αντίκτυπου ξεκινά από το στάδιο των πρώτων υλών στη διαδικασία παραγωγής. Εδώ οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι κατακερματισμένες, γι’αυτό και η συγκέντρωση και αξιολόγηση δεδομένων σε μεγαλύτερη κλίμακα είναι μια πρόκληση.

Η συνεργασία αυτή λοιπόν στοχεύει στην αντιμετώπιση αυτών των αναγκών, με την πλατφόρμα να συμπληρώνει τις υφιστάμενες προσπάθειες. Στη σύνοδο κορυφής της Κοπεγχάγης για το 2019, το Google Cloud ανακοίνωσε το πιλοτικό έργο σε συνεργασία με το brand Stella McCartney. Στόχος είναι η χρήση της τεχνολογίας Google Cloud για την παροχή μιας πιο ολοκληρωμένης προβολής των πρώτων υλών των αλυσίδων εφοδιασμού των κατασκευαστών ρούχων και το brand Stella McCartney θα είναι η πρώτη εταιρεία μόδας που θα δοκιμάσει την τεχνολογία.

Το WWF Σουηδίας και ο μακροχρόνιος συνεργάτης της, η IKEA, ανέπτυξαν ένα παρόμοιο εργαλείο το 2018 για να αναλύσουν τον κίνδυνο και τον αντίκτυπο διαφορετικών πρώτων υλών για υφάσματα. Στο μέλλον, η νέα συνεργασία της Google και της WWF Σουηδίας θα λειτουργήσει σε μια επικαιροποιημένη πλατφόρμα που θα περιλαμβάνει όλους αυτούς τους τύπους δεδομένων – με σκοπό την περαιτέρω αύξηση της ακρίβειας και της συνάφειας των αξιολογήσεων των πρώτων υλών.

Επαναπροσδιορίζοντας την έννοια της κατασκευής υλικών

Οι καινοτομίες στην τεχνολογία υλικών μπορούν να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Για παράδειγμα, η Modern Meadow, μια επιχείρηση με έδρα τη Νέα Υόρκη δημιουργεί «βιολογικά» υλικά στο εργαστήριο, λανσάροντας πρόσφατα μάλιστα το πρώτο του βιοκατασκευασμένο δέρμα.

Η αφοσιωμένη ομάδα του Modern Meadow εργάζεται για να μεταμορφώσει τον υλικό κόσμο χωρίς να βλάψει τη φύση. Το όραμά τους είναι να χτίσουν ένα καλύτερο αύριο. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην βιοτεχνολογία, πιστεύοντας ότι η διεπιστημονική συνεργασία μεταξύ της βιολογίας, του σχεδιασμού και της επιστήμης των υλικών μπορεί να οδηγήσει στην επίλυση του προβλήματος.

Η Modern Meadow χρησιμοποιεί μια μέθοδο δημιουργίας υλικού από τα δομικά στοιχεία της φύσης. Σχεδιάζουν υλικά από το μοριακό επίπεδο και παρουσιάζουν σχεδιασμό και απόδοση χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Ο σχεδιασμός ξεκινά σε κυτταρικό επίπεδο για την παραγωγή πρωτεϊνών που είναι προσαρμοσμένες ώστε να παρέχουν υλικό με βέλτιστες ιδιότητες. Επιπλέον, αυτά τα κατασκευασμένα κύτταρα αναπτύσσονται σε δισεκατομμύρια εργοστάσια παραγωγής πρωτεϊνών που γίνονται τα δομικά στοιχεία του υλικού. Η Zoa είναι η πρώτη μάρκα βιολογικών υλικών της Modern Meadow, σχεδιασμένη με προσαρμοσμένες πρωτεΐνες.

Ανακύκλωση των παλαιών ενδυμάτων

Προς το παρόν, μόνο το 1% του υλικού που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ενδυμάτων ανακυκλώνεται σε νέα ρούχα και μόνο το 13% του συνολικού υλικού που χρησιμοποιείται ανακυκλώνεται για άλλους σκοπούς. Εκτιμάται ότι 300.000 τόνοι υφασμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής κάθε χρόνο.

Η Yellow Octopus Fashion, μια εταιρεία βιώσιμων λύσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο ηγείται της αλλαγής. Η πρωτοπόρος εταιρεία και οι ειδικοί της στο χώρο της πληροφορικής έχουν αναπτύξει μια ψηφιακή εφαρμογή που ονομάζεται «ReGAINe» και η οποία χρησιμοποιεί χαρτογράφηση και παρακολούθηση GPS για να επιτρέπει στους χρήστες να γνωρίζουν τα πλησιέστερα κέντρα ανάκτησης ρούχων. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει σχεδόν 20.000 τέτοια, πολλά από τα οποία φιλοξενούνται σε φιλανθρωπικά ιδρύματα, τοπικές αρχές ή εμπόρους λιανικής όπως η H&M, η Marks & Spencer (M&S).

Μετά τη συλλογή των ενδυμάτων από τα κέντρα ανάκτησης, αυτά ταξινομούνται και τα αντικείμενα που βρίσκονται σε καλή κατάσταση αποστέλλονται για φιλανθρωπικούς σκοπούς στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο εξωτερικό. Όσα δεν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν αποστέλλονται για ανακύκλωση.

Το Yellow Octopus ενθαρρύνει τους πελάτες να χρησιμοποιούν την εφαρμογή με προγράμματα κινήτρων και ανταμοιβής. Όταν οι πελάτες χρησιμοποιούν την εφαρμογή, ανταμείβονται με ένα κουπόνι της επιλογής τους για τη δωρεά ρούχων. Οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κουπόνια για να λάβουν εκπτώσεις σε εμπόρους λιανικής.

Η εφαρμογή έχει αποτρέψει 45.000 κιλά ρούχων από χώρους υγειονομικής ταφής και αποτέφρωσης εντός των πρώτων πέντε μηνών από την κυκλοφορία της. Για να γίνει η αλλαγή μεγαλύτερη, τον λόγο τώρα έχουν οι κυβερνήσεις, είτε με απόλυτη ρύθμιση είτε με εκτεταμένη ευθύνη του παραγωγού. Για παράδειγμα, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία έχουν απαγορεύσει το κάψιμο των προϊόντων μόδας που δεν διατίθεται πια στην αγορά.

Οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αγοράσουν βιώσιμη μόδα

Μια μάρκα με περιβαλλοντικές αξίες δείχνει σίγουρα ότι ενδιαφέρεται για την κοινωνία. Έτσι, είναι προφανές ότι οι καταναλωτές θα εμπιστεύονται τέτοιες μάρκες σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές τους.

Ο Δρ Matt Johnson, καθηγητής στο Hult International Business School και ιδρυτής του blog neuromarketing Pop Neuro μιλά με στοιχεία. Οι επιχειρήσεις που εστιάζουν στη βιωσιμότητα έχουν αντίκτυπο στους καταναλωτές. Οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω για προϊόντα από μια βιώσιμη μάρκα.

Φυσικά, οι περισσότεροι αγοραστές δεν θα σταματήσουν να ψωνίζουν τα προϊόντα που τους αρέσουν. Ωστόσο, είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τις συνήθειές τους εάν μπορούν να συμβάλουν στο περιβάλλον.

Αν και η αξία και η ευκολία αγοράς παραμένουν πρωταρχικοί οδηγοί της απόφασης αγοράς, η βιωσιμότητα εμφανίζεται ως ένας μεγαλύτερος παράγοντας. Μια έρευνα του Hotwire το 2019 παρέχει στοιχεία που δείχνουν ότι το 47% των χρηστών του διαδικτύου παγκοσμίως εγκατέλειψαν προϊόντα και υπηρεσίες από μια μάρκα που παραβίαζε τις προσωπικές τους αξίες. Η προστασία του περιβάλλοντος ήταν στην κορυφή της λίστας.

Εξάλλου, ακόμη και αν η βιωσιμότητα δεν αποτελεί προσωπική προτεραιότητα, μια αγορά που εξυπηρετεί το κοινό καλό είναι ελκυστική για πολλούς. Ο Δρ Johnson προσθέτει ότι οι βιώσιμες μάρκες μπορούν να χρησιμοποιούν το μάρκετινγκ προς όφελός τους, πράγμα που προσφέρει νέες δυνατότητες συνεργασίας με μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς συνδυαστικά με το οικονομικό όφελος..

Μια τέτοια τακτική προσθέτει αξιοπιστία στον ισχυρισμό της βιωσιμότητας και, το σημαντικότερο, ανοίγει το δρόμο για νέες βιώσιμες ευκαιρίες σε έξυπνες πόλεις.