Οι 10 κορυφαίες πόλεις για ποδήλατο στην Ευρώπη

78

Στην εποχή της πανδημίας, οι έξυπνες πόλεις σε όλο τον κόσμο αναδεικνύουν το ποδήλατο ως τον καλύτερο τρόπο μετακίνησης. Και φυσικά είναι!

Δεν χρειάζεται δίπλωμα, έχει πολύ λιγότερες πιθανότητες ατυχημάτων και προσφέρει μια ανεκτίμητη επιλογή έτσι ώστε αφενός να παραμείνετε ασφαλείς και αφετέρου να διατηρήσετε την κοινωνική απόσταση.

Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν πλέον την αξία των ποδηλάτων περισσότερο από ποτέ. Οι πόλεις υιοθετούν γρήγορα πολιτικές και διευρύνουν τους δρόμους για να δημιουργήσουν ποδηλατογρόμους.

Ποιες όμως είναι οι 10 κορυφαίες πόλεις στην Ευρώπη για ποδήλατο; Από την παρακάτω λίστα έχουν εξαιρεθεί ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις όπως η Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ που είναι ήδη παγκοσμίως γνωστές για τη φιλική τους στάση απέναντι ποδήλατο.

Η λίστα κατατάσσει τις έξυπνες πόλεις όχι μόνο σε ό,τι αφορά εγκαταστάσεις και υποδομές, αλλά και τη θέση της πόλης ως προς την υιοθέτηση ποδηλάτων μεταφοράς-παράδοσης, πολιτικών μέτρων, προγραμμάτων κοινής χρήσης ποδηλάτων και άλλων. Ακολουθούν, λοιπόν, οι 10 πιο φιλικές προς το ποδήλατο πόλεις.

Ουτρέχτη           

Η ποδηλασία βρίσκεται στο DNA της Ουτρέχτης και της Ολλανδίας γενικότερα. Η πόλη δημιούργησε την πρώτη ποδηλατολωρίδα το 1885 και έκτοτε δεν έχει κάνει ποτέ βήμα πίσω. Σήμερα, περισσότεροι από 125.000 άνθρωποι μετακινούνται για εργασία, σχολείο και σταθμούς ΜΜΜ χρησιμοποιώντας ποδήλατα.

Η Ουτρέχτη κατασκευάζει «γρήγορες λωρίδες» για ηλεκτρονικά ποδήλατα, αναπτύσσει έξυπνα σήματα κυκλοφορίας και επεκτείνει τη χωρητικότητα στάθμευσης ποδηλάτων. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί διπλάσιος αριθμός ποδηλατών έως το 2030. Η πόλη κατασκευάζει διώροφες θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, τις μεγαλύτερες στον κόσμο, που θα προσθέσουν επιπλέον 22.000 θέσεις, ενώ οι ιδιώτες επενδυτές δεσμεύονται να δημιουργήσουν επιπλέον 11.000 θέσεις στάθμευσης έως το 2020.

Αμβέρσα

Η Αμβέρσα στο Βέλγιο καλεί πολίτες και τουρίστες να εξερευνήσουν την πόλη με ποδήλατο. Το δίκτυο και οι υποδομές ποδηλασίας συνεχίζουν να βελτιώνονται κάθε χρόνο. Η πόλη διαθέτει πάνω από 500 χιλιόμετρα ασφαλών διαδρομών ποδηλάτων που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι κάθε μέρα. Η κοινή χρήση ποδηλάτου έχει διευκολυνθεί, ενώ δίνονται και συμβουλές για το πού μπορεί κάποιος να νοικιάσει ένα ποδήλατο. Η Αμβέρσα προσφέρει επίσης έναν χάρτη ποδηλασίας για υπολογιστές και smartphone ώστε να δημιουργήσει μια βολική και εύκολη εμπειρία ποδηλασίας.

Επί του παρόντος, η πόλη επικεντρώνεται στο «Σχέδιο ποδηλάτων». Αυτό συνεπάγεται τη βελτίωση της διαχείρισης φωτεινού σηματοδότη που σκοπεύει να μειώσει το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ / ώρα στο 95% όλων των διαδρομών. Κάνει επίσης μια επένδυση στην επέκταση του χώρου στάθμευσης ποδηλάτων στους σιδηροδρομικούς σταθμούς.

Στρασβούργο

Το Στρασβούργο στη Γαλλία είναι η πιο φιλική προς το ποδήλατο πόλη της χώρας. Η πόλη καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ενθαρρύνοντας τους ποδηλάτες και εκσυγχρονίζοντας το υπάρχον δίκτυο. Η πόλη και οι πολίτες εργάζονται μαζί για να διώξουν τα αυτοκίνητα από τους δρόμους.

Επεκτείνει επίσης τον ποδηλατόδρομο στα προάστια, ενώ εισάγει πλέον και ποδήλατα μεταφορών-παραδόσεων. Περισσότερο από το 16% των κατοίκων κάνουν ποδήλατο για να πάνε στην εργασία τους και οι μισοί από αυτούς είναι γυναίκες. Εάν επισκεφθείτε την πόλη, θα βρείτε δημοτικούς υπαλλήλους, μεταφορείς και άλλους πολίτες που χρησιμοποιούν ποδήλατα για καθημερινές εργασίες.

Βρέμη

Η Βρέμη είναι η πρώτη πόλη στη Γερμανία που εισήγαγε την έννοια των δρόμων για ποδήλατο. Η πόλη διαθέτει 674 χιλιόμετρα φυσικά διαιρεμένων ποδηλατοδρόμων που επιτρέπουν στους κατοίκους να οδηγούν με άνεση κάθε μέρα.

Στο τελευταίο «Green Mobility Plan 2018» που διεξήχθη στην πόλη, έγινε δέσμευση για ανάπτυξη του δικτύου ποδηλάτων. Μία από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες περιλαμβάνει οκτώ premium ποδηλατικές διαδρομές που θα επιτευχθούν έως το 2025. Πρόσφατα, ανακοίνωσε επίσης μια επένδυση 2,4 εκατομμυρίων ευρώ στον τομέα του ποδηλάτου, με αποκλειστικούς δρόμους ποδηλασίας και αύξηση των χώρων στάθμευσης.

Μπορντό

Μια άλλη πόλη της Γαλλίας, η Μπορντό παρουσιάζει ταχεία ανάπτυξη σε σχέση με το παρελθόν. Με ποσοστό χρήσης ποδηλάτου στο 13%, μπορείτε να δείτε άνδρες και γυναίκες να ποδηλατούν ως τον παραδοσιακό τρόπο μετακίνησης.

Η πόλη έχει δοκιμάσει μια σειρά από καινοτομίες ποδηλάτων, όπως η τοπική ιδέα της ποδηλατικής οδού. Δημιούργησε επίσης 100 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων μεταφορών-παραδόσεων ως μέρος της αστικής ανάπτυξής της. Σήμερα, προσφέρει στους πολίτες 200 ηλεκτρονικά ποδήλατα για χρήση από τους υπαλλήλους της πόλης.

Λιουμπλιάνα

Η Λιουμπλιάνα, μια μικρή πόλη στη Σλοβενία έχει 300 χιλιόμετρα δρόμων ποδηλασίας που απολαμβάνουν οι αναβάτες όλων των ηλικιών. Το ποδήλατο είναι ο κύριος τρόπος μετακίνησης για πολλούς, ενώ το ποσοστό χρήσης ποδηλάτου στην πόλη ανέρχεται στο 13%. Οι ποδηλάτες επιτρέπεται να οδηγούν στον πεζόδρομο αλλά έχοντας υπόψη την ασφάλεια των πεζών.

Η πόλη διαθέτει το «Ljubljana Bicycle», ένα πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων για τουρίστες και επισκέπτες, διαθέτει επίσης σταθμούς επισκευής ποδηλάτων και γεμίσματος των ελαστικών με αέρα στα τουριστικά σημεία της Λουμπλιάνα.

Βαρκελώνη

Τα τελευταία χρόνια, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Βαρκελώνη αυξάνεται. Ωστόσο, η πόλη της Ισπανίας λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την απαγόρευση των αυτοκινήτων σε συγκεκριμένες περιοχές και την εισαγωγή περισσότερων λωρίδων ποδηλάτων.

Πριν από τρεις δεκαετίες, η Βαρκελώνη δεν είχε υποδομή ποδηλάτων και σχεδόν καθόλου ποδηλάτες. Ωστόσο, εισήγαγε 200 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων και πλέον διαθέτει 200.000 ποδηλάτες. Το πρόσφατο Urban Mobility Plan προσπαθεί να αυξήσει τον αριθμό προσθέτοντας 108 χλμ. νέου δικτύου ποδηλασίας. Η πόλη σκοπεύει να κάνει το 89% των κατοίκων να ζει σε απόσταση 300 μέτρων από μια λωρίδα ποδηλάτων.

Βιέννη

Η Βιέννη, η πρωτεύουσα της Αυστρίας βελτιώνει όλο και περισσότερο το οικοσύστημα των ποδηλάτων. Εδώ και πολλά χρόνια, οι κάτοικοι μπορούσαν να νοικιάσουν δωρεάν ποδήλατα μεταφοράς-παράδοσης για καθημερινές σύντομες μετακινήσεις. Η πόλη διαθέτει επίσης ένα σύστημα άμεσης επιδότησης που διευκόλυνε την αγορά πάνω από 300 ποδηλάτων μεταφοράς-παράδοσης για τις τοπικές επιχειρήσεις.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η πόλη δημιούργησε 5.000 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων και συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές ποδηλασίας στο δρόμο. Η πρωτεύουσα χρησιμοποιεί καινοτόμες και εποικοδομητικές επικοινωνίες και πολιτικές για τη βελτίωση του οικοσυστήματος ποδηλάτων.

Ελσίνκι

Με την καθιέρωση μιας παγκόσμιας κλάσης υποδομής ποδηλάτων και πρακτικών συντήρησης, το Ελσίνκι βρίσκεται στο δρόμο για να γίνει η «Future Cycling City». Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας ξεκίνησε ένα τοπικό πρόγραμμα κοινής χρήσης ποδηλάτων το 2016 και σήμερα διαθέτει περισσότερα από 3.500 ποδήλατα.

Η πόλη διεξάγει επίσης διάφορα πιλοτικά προγράμματα, όπως το τοπικό πρόγραμμα κοινής χρήσης ποδηλάτων μεταφοράς-παράδοσης για κατοίκους και επιχειρήσεις στην περιοχή Jätkäsaari. Ένα άλλο έργο είναι εκείνο που διαθέτει ποδήλατα στους σταθμούς των τρένων δωρεάν. Μετά από επιτυχημένες δοκιμές, το έργο έγινε μόνιμο το 2018. Το Ελσίνκι έχει την καλύτερη υποδομή ποδηλάτων στο κέντρο της πόλης. Σύμφωνα με αναφορές, το 74% των κατοίκων αισθάνονται ασφαλείς κατά την ποδηλασία στην πόλη.

Μιλάνο – Νέα προσθήκη

Το Μιλάνο είναι η πιο πληττόμενη πόλη της Ιταλίας από την επιδημία COVID-19. Τώρα, ενώ η πόλη καταβάλλει προσπάθειες για να επαναφέρει τα πράγματα στο φυσιολογικό, επικεντρώνεται στην ανακατανομή του χώρου στο δρόμο. Η ποδηλασία και το περπάτημα θα αντικαταστήσουν τα αυτοκίνητα στις αποστάσεις 35 χλμ.

Η πόλη ανακοίνωσε το «The Strade Aperte Plan», ένα έργο που περιλαμβάνει χαμηλού κόστους προσωρινές λωρίδες ποδηλασίας, διευρυμένα οδοστρώματα και όρια ταχύτητας που μειώθηκαν στα 20 χλμ/ώρα, σχέδιο που στόχος είναι να ολοκληρωθεί κατά τη θερινή περίοδο.