Επιχειρήσεις: Τα οφέλη της πράσινης ανάπτυξης στην εποχή του κορωνοϊού

2486

Η πανδημία και το lockdown που ακολούθησε, εκτός από τη δημόσια υγεία, απειλεί και τον επιχειρηματικό κόσμο σε παγκόσμιο επίπεδο. Την περίοδο αυτή, πολλές επιχειρήσεις μπαίνουν στον πειρασμό να βάλουν τις δεσμεύεις τους για την προστασία του περιβάλλοντος σε δεύτερο πλάνο, στην προσπάθειά τους να ανακάμψουν.

Σε αντίθεση με αυτή την αντίληψη έρχονται η πραγματικότητα: Οι επιχειρήσεις δεν χρειάζεται να θυσιάσουν τους περιβαλλοντικούς τους στόχους για την προστασία της ανάπτυξής τους. Πράσινες πρωτοβουλίες όπως η προσφορά πράσινων προϊόντων ή υπηρεσιών, η ενσωμάτωση πράσινων εσωτερικών διαδικασιών, η πρόσληψη υπαλλήλων για την προώθηση βιώσιμων πρακτικών ή η υπέρβαση των απαιτήσεων συμμόρφωσης, μπορούν πραγματικά να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα για 9.236 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε 35 χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, νέα έρευνα μας δείχνει ότι σε γενικές γραμμές οι επιχειρήσεις ωφελούνται από τις κινήσεις βιωσιμότητας, αν και ο τύπος βιωσιμότητας με το πιο σημαντικό όφελος μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τον τομέα της επιχείρησης.

Άνοιγμα σε νέα προϊόντα και εξειδικευμένες αγοραστικές τάσεις μπορούν να κάνουν πλέον οι επιχειρήσεις, στο πλαίσιο της οικονομικής αλλά και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας

Παρακάτω ακολουθούν τέσσερις βασικοί τρόποι με τους οποίους η πράσινη ανάπτυξη μπορεί να ωφελήσει τις επιχειρήσεις.

1. Καινοτόμες αγοραστικές τάσεις

Προσφέροντας νέα πράσινα προϊόντα ή υπηρεσίες, μια επιχείρηση είναι πιο πιθανό να ανταποκριθεί σε μια αναδυόμενη τάση ή εξειδικευμένη αγορά, η οποία μπορεί να την κάνει πιο ανταγωνιστική. Η Frugalpac, μια εταιρεία που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο και κατασκευάζει χάρτινες συσκευασίες για ροφήματα που μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα, έλαβε επένδυση 2 εκατομμυρίων λιρών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εποχή που οι περισσότερες άλλες εταιρείες αγωνίζονταν για χρηματοδότηση.

Με τα ποτήρια καφέ από ανακυκλωμένο χαρτί να γνωρίζουν ήδη επιτυχία, το καινοτόμο χάρτινο μπουκάλι κρασιού της Frugalpac, επίσης κατασκευασμένο από 94% ανακυκλωμένο χαρτί, οδήγησε σε νέες ευκαιρίες και συνεργασίες.

Οι εταιρείες που επικεντρώνονται στην αειφορία μπορούν να επεκταθούν ταχέως καλύπτοντας νέες εξειδικευμένες αγορές διεθνώς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η D’light, μια εταιρεία που προσφέρει καινοτόμες λύσεις φωτισμού για άτομα που δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρικό ρεύμα. Η εταιρεία έχει μεταμορφώσει τη ζωή περισσότερων από 100 εκατομμυρίων ανθρώπων σε 70 χώρες μέσω των πράσινων προϊόντων της, ενώ φτάνει τα 197 εκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις.

Σημαντικά αυξημένη ικανοποίηση αισθάνονται οι εργαζόμενοι σε εταιρείες που προωθούν τη βιωσιμότητα και εφαρμόζουν περιβαλλοντικά φιλικές πρακτικές

Νωρίτερα φέτος, ο προμηθευτής ενέργειας Ørsted της Δανίας ανακηρύχθηκε η πιο βιώσιμη εταιρεία στον κόσμο, μετά τη μετατροπή της σε πάροχο πράσινης ενέργειας από πετρέλαιο και φυσικό αέριο που διέθετε πριν.

2. Κίνητρα για τους εργαζόμενους

Όσοι αναζητούν εργασία προσελκύονται όλο και περισσότερο από εταιρείες που φροντίζουν το περιβάλλον. Οι εργαζόμενοι των εταιρειών που προωθούν τη βιωσιμότητα είναι πιθανότερο να πιστεύουν ότι ο εργοδότης τους θα τους φροντίζει και είναι πιο ικανοποιημένοι με τη δουλειά τους.

Τέτοιες εταιρείες δημιουργούν αυξημένο αίσθημα ατομικής ευθύνης και οργάνωσης, σκοπός που καθιστά την εργασία ουσιαστική. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση δείχνει ότι οι millennials και οι Gen Z ενδιαφέρονται περισσότερο για το περιβάλλον από οποιαδήποτε προηγούμενη γενιά. Αυτό σημαίνει ότι δίνουν προτεραιότητα στους εργοδότες που βάζουν τη βιωσιμότητα στην πρώτη γραμμή.

Υψηλό επενδυτικό αλλά και αγοραστικό ενδιαφέρον σημειώνουν οι επιχειρήσεις που επιδεικνύουν αυξημένη ευαισθητοποίηση για τις ανάγκες προστασίας του περιβάλλοντος

Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, οι εταιρείες που ακολουθούν πράσινες πρακτικές έχουν 16% αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων. Ενδεικτικά, εταιρείες όπως η Cisco, η Tarmac ή η Stantec, θεωρούνται οι καλύτερες εταιρείες από τους υπαλλήλους τους.

3. Μεγαλύτερη αφοσίωση

Οι πράσινες πρωτοβουλίες προσελκύουν σχεδόν αυτόματα νέους επενδυτές και πελάτες, καθώς δείχνουν ότι μια επιχείρηση έχει δεσμευτεί σε θετικές ενέργειες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επενδύσεων, των πελατών και της εμπιστοσύνης των ενδιαφερομένων, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό μετά την πανδημία της COVID-19, καθώς υπάρχει αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

Για παράδειγμα, οι βιώσιμες εταιρείες επωφελούνται μακροπρόθεσμα από την ανώτερη απόδοση του χρηματιστηρίου, σύμφωνα με έρευνα που εξέτασε αμερικανικές εταιρείες την περίοδο 1993-2009. Οι επενδυτές αμφισβητούν όλο και περισσότερο τις εταιρείες σχετικά με τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα και αναμένουν ουσιαστικά βήματα από αυτές για την ενσωμάτωση τέτοιων θεμάτων στα επενδυτικά τους κριτήρια. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην δεκαπλάσια αύξηση των παγκόσμιων επενδύσεων αειφορίας, σε 30,7 τρισεκατομμύρια δολάρια έως τον Απρίλιο του 2019 από το 2004.

Πιο πρόσφατα, η Polysolar, μια εταιρεία που κατασκευάζει υαλοπίνακες που παράγουν ηλεκτρισμό, έχει εξασφαλίσει περισσότερο από το διπλάσιο της επένδυσης που επιδίωξε στην πλατφόρμα crowdfunding Crowdcube. Και μεγάλες εταιρείες, όπως η Unilever, επωφελήθηκαν από την αυξημένη εμπλοκή και την αφοσίωση των ενδιαφερομένων, υιοθετώντας πράσινες πρακτικές και προϊόντα.

4. Αυξημένη απόδοση

Οι πράσινες διαδικασίες μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση της αποδοτικότητας μειώνοντας το ενεργειακό κόστος, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να εξασφαλίσουν φορολογικές ελαφρύνσεις, βελτιώνοντας την επιχειρησιακή απόδοση και ενσωματώνοντας εσωτερικά τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.

Αυτά τα οφέλη μεταφράζονται άμεσα σε εμπορικά κέρδη. Το 75% των επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου που επένδυσαν σε πράσινες τεχνολογίες στη συνέχεια απόλαυσαν σημαντικά εμπορικά οφέλη, ακόμη και αν οι οικονομικές δυσκολίες θέτουν εμπόδια στην υλοποίηση αυτών των πράσινων επενδύσεων. Για μεγάλες εταιρείες όπως η Proctor & Gamble, αυτά τα κέρδη μπορούν να μεταφραστούν σε δισεκατομμύρια λίρες.

Αντίθετα, στην περίπτωση όπου οι επιχειρήσεις βλάπτουν το περιβάλλον, πρέπει να είναι έτοιμες να επιβαρυνθούν με σημαντικό κόστος. Ένα σημαντικό παράδειγμα είναι η διάσημη περίπτωση της Volkswagen, η οποία έχει, μάλιστα, επηρεάσει αρνητικά την απόδοση και άλλων Γερμανών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η BMW και η Mercedes Benz.